Boardgamiac

Adventures in Never Neverland, update 2018

March 15, 2018 | 3 minuutjes leestijd

Toen ik voor het eerst het spelletje speelde op Spellenfestival te Genk was ik direct verkocht aan het leuke concept dat dit spel te bieden heeft. Daarom had ik toen een interview afgenomen van Vicky Swers, het brein achter Adventures in Never Neverland. Lees die blog zeker als je al wat meer wil weten over dit spel.

Het is inmiddels een lange tijd geleden en dus polste ik naar de evolutie die Adventures in Never Neverland tot nu toe heeft ondergaan. Ik had gezien op Spellenbeurs Hasselt dat er onder andere wijzigingen waren geweest aan het speelbord.

Adventures in never neverland

Wijzigingen in Adventures in Never Neverland!

Het doel van het spel blijft nog steeds hetzelfde. Als één van de personages uit het boek “Peter & Wendy” ga je op verkenning door het eiland waar je avonturen gaat beleven en voltooien. Daarnaast ga je ook verschillende items verzamelen om extra punten te verzamelen en hopelijk het spel te winnen.

Vicky merkte dat de spelers meer interactie wilden met het spel. Daarom heeft ze de volgende wijzigingen doorgevoerd:

  • Vermindering van het aantal spelcomponenten
  • Introductie van een relatietrack
  • Groter formaat van ontdekkingskaarten
  • Een nieuw systeem om het verhaal te vertellen

De uitleg van deze punten krijg je van het brein achter het spel zelf, er wordt in alle geval zeer hard gewerkt om een topspel op tafel te kunnen krijgen. Ik kijk er alvast naar uit!

Veel leesplezier!!!


De opvallendste wijziging is de vermindering van het aantal kaarten en tokens. Het is namelijk niet erg aantrekkelijk om 100 kaarten klaar te moeten leggen (waar je nauwelijks iets van gespeeld krijgt overigens) en dat ene tokentje te moeten zoeken voor dat ene avontuur wat natuurlijk helemaal onderaan in het bakje is gesukkeld. Dus een vroegtijdige voorjaarschoonmaak in het Nimmerland!

Het aantal stapels op de tafel is gehalveerd, maar de meest spannende verandering is de manier waarop een speler in interactie gaat met het Nimmerland en het beïnvloed!

Wanneer je een wezen tegenkomt – laten we een zeemeermin als voorbeeld nemen – dan heb je een keuze hoe je haar benadert. Je hangt hierbij vast aan de relatie die je op dat moment met haar hebt. Vrienden gaan minder vaak met elkaar gaan vechten dan vijanden. Jouw keuze zal een test van jou vragen. Je kan bijvoorbeeld de zeemeermin proberen te charmeren met jouw knapheid (knap wordt zowel gezien als vindingrijkheid als charisma). Welke keuze je ook maakt en of je test faalt of slaagt, er hangt steeds een gevolg aan. Ze zal je misschien een kostbare schat geven? Of zal ze je onder water proberen te trekken? Deze relatie kan veranderen doorheen het spel.

Bovendien zal er steeds een nieuwe ontdekking worden toegevoegd aan de stapel ontdekkingen. Kort uitgelegd: er is een vorm van “deck-building” voor het eiland zelf. Laten we een ander voorbeeld nemen: je komt een piraat tegen en je besluit hem aan te vallen. Je kan hem misschien iets afsnoepen, maar daar gaat hij niet zo blij mee zijn… Misschien besluit hij om samen met andere piraten het eiland onveilig te maken. Of misschien maakt hij het zijn persoonlijke missie om jou terug te pakken. De kaarten vertellen je welke ontdekkingen aan de stapel worden toegevoegd en zodanig gaat er zich een verhaal vormen. Ik vond dit erg moeilijk om op te bouwen. Elke speler kan namelijk op elk moment het volgend verhaalstuk tegenkomen en dat moet elke keer weer logisch klinken. Ik verwacht dus dat ik daar nog aan zal moeten bijschaven.

Verder kijk ik of de events die al in het spel zaten nog beter tot z’n recht kunnen komen. Events zijn kaarten die het eiland doen veranderen, zowel fysiek op het bord als in tijdelijke regels.

Al deze veranderingen moeten nog uitvoerig getest worden. In 2018 ga ik verschillende spelavonden bijwonen en voorzien. Ik ben erg benieuwd wat daar gaat uitkomen en wat de spelers van de veranderingen zullen vinden!